Poradnik pasażera

W tej zakładce przedstawiamy Wam, jak obniżyć koszty podróży koleją. Nie ma jednej wspólnej zasady, ani jednego konkretnego rozwiązania na to, aby każda podróż pociągiem była tańsza. Niestety nadal czasami obserwujemy w pociągach zdziwienie współpasażerów na to, że nasz bilet na tę samą trasę jest tańszy, albo w czasie rozmów okazuje się, że towarzyszący nam współpasażerowie dowiadują się od nas o równych zniżkach czy ofertach. Dlatego ta zakładka ma pomóc Wam w wyborze właściwych ofert na podróż koleją. Zarówno w podróżach jednorazowych, gdzie wyborem kolei jest szybki i bezpośredni dojazd, jak również w wyjazdach typowo turystycznych, podczas których chcecie odbyć podróż, niekoniecznie najkrótszą możliwą trasą.

W zakładce Przewoźnicy kolejowi w Polsce znajdziecie odnośniki do stron internetowych przewoźników kolejowych, którzy na zlecenie różnych organizatorów transportu prowadzą przewozy w naszym kraju. Każdy z nich posiada własną taryfę przewozową, własne cenniki biletów oraz własne oferty specjalne. To oczywiście bardzo komplikuje podróże po kraju, ale jednocześnie często zachęca do podróży lokalne społeczności, ponieważ oferty i cenniki dostosowane są do uwarunkowań regionalnych. Nie mniej nadal funkcjonuje w Polsce możliwość odbycia podróży koleją regionalną w oparciu o oferty pozostałe z czasów funkcjonowania jednego przedsiębiorstwa kolejowego, a także niejako przywrócono bilet kombinowany łączący różne kategorie pociągów, który obecnie nazywa się Wspólnym biletem. To dobrze, że tak jest, ponieważ pozwala to obniżyć koszty na dłuższych dystansach, jak również pozwala na tańsze wyjazdy turystyczne. W niektórych przypadkach oferty mogą być opłacalne w codziennych dojazdach do pracy. Szczegółowo postaramy się
Wam przedstawić różne możliwości, mając nadzieję, że dzięki temu Wasze podróże będą mniej kosztowne.

W Polsce mamy kilka kategorii pociągów, w związku z czym jest kilka cenników biletowych, dla każdej kategorii osobno. Nie mniej jest możliwość łączenia podróży różnymi kategoriami na jednym bilecie albo jednym blankiecie.

Mamy również w kraju i za granicą podział na różne kategorie i rodzaje wagonów, to także staramy się w najbardziej przystępny sposób przedstawić w tej zakładce.

Kategorie pociągów oraz ich opisy

Pociągi TLK.

Pociągi TLK, pierwotnie Tanie Linie Kolejowe, a obecnie Twoje Linie Kolejowe to zanikająca już kategoria ekonomicznych pociągów spółki PKP InterCity. TLK to pociągi dalekobieżne, zestawiane wyłącznie z klasycznych wagonów, przede wszystkim niezmodernizowanych, albo z wagonów wypożyczonych od kolei czeskich lub słowackich. Najczęściej pociągi TLK obsługują połączenia nocne, połączenia na liniach spalinowych oraz połączenia sezonowe. W pociągach TLK nadal spotkamy przedziały ośmioosobowe, ale za to prawie zawsze są to wagony z kasetowym układem okien, a więc takie, które bez problemu możemy otworzyć podczas jazdy i cieszyć się dostępem świeżego powietrza. W wagonach pociągów TLK mamy również możliwość regulacji oświetlenia w przedziałach. Pociągi TLK nie prowadzą wagonów restauracyjnych, wagonów barowych czy bistro, tak więc wybierając przejazd pociągiem TLK należy zabrać prowiant ze sobą. W niektórych pociągach TLK i tylko na wyznaczonych odcinakch ich trasy do pociągu wsiadają pracownicy spółki Wars z wózkami minibar z których sprzedają drobne przekąski, zimne i gorące napoje. Wyjątek stanowią pociągi nocne, które prowadzą wagony sypialne lub kuszety, wówczas możemy zakupić kawę, herbatę albo przekąski u pracownika WARS w tych wagonach. Pociągi tej marki są systematycznie zastępowane pociągami kategorii IC, w miarę odbiorów przez przewoźnika PKP InterCity nowych lub zmodernizowanych składów. Pociągi TLK objęte są taką samą taryfą biletową i promocjami jak pociągi kategorii IC, tak więc nie ma żadnych różnic kosztowych pomiędzy tymi pociągami, jak również nie ma problemu z łączeniem podróży częściowo pociągiem TLK i częściowo pociągiem IC. Niestety stare wagony jakie są stosowane w pociągach TLK nie są w żaden sposób przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami poruszającymi się na wózkach inwalidzkich, to jeden z wielu powodów dlaczego przewoźnik systematycznie wymienia tabor i dąży do likwidacji tej kategorii pociągów. Pociągi TLK w rozkładzie jazdy na 2023 rok spotkamy na trasach Gdynia – Kostrzyn przez Chojnice i Gorzów Wielkopolski, Gdynia – Katowice przez Rypin i Łódź czy np. sezonowo z Warszawy do Łeby przez Iławę oraz Trójmiasto. Szczegółowy wykaz i zestawienia pociągów TLK znaleźć można na stronie www.vagonweb.cz w odpowiedniej zakładce. Warto zauważyć, że w momencie powstania pociągów TLK pod marką Tanie Linie Kolejowe, miały one swoje indywidualne malowanie taboru, którego obecnie również już nie spotkamy. Wówczas wagony klasy drugiej malowano w odcienie koloru niebieskiego, a wagony klasy pierwszej w odcienie koloru pomarańczowego. Często pociągi TLK nie prowadzą handlowo wagonów pierwszej klasy, ale takie wagonu kursują jako wagony klasy drugiej. Oznacza to, że na dane połączenie kupimy bilet wyłącznie na dugą klasę, a podróż odbędziemy w zdeklasowanym wagonie pierwszej klasy. Wagony zdeklasowane oznaczone są dużymi wyraźnymi cyframi „2” w oknach drzwi wejściowych do wagonu.

Pociąg TLK „Bory Tucholskie” na stacji Tczew.
Pociąg TLK „Bory Tucholskie” na stacji Piła.
Pociąg TLK „Flisak” w Grudziądzu.
Pociąg TLK „Flisak” , widok na wagon pierwszej klasy kursujący jako wagon drugiej klasy.
Pociąg TLK na trasie Lębork – Łeba.
Pociąg TLK „Bory Tucholskie” odjeżdża z Piły w kierunku Kostrzyna.
Odjazd pociągu TLK na stacji Bydgoszcz Wschód.
Wjazd pociągu TLK zestawione wyłącznie z wagonów klasy drugiej, w tym wagonów klasy pierwszej kursujących jako klasa druga. Stacja Gdańsk Główny.
Pociąg TLK relacji Zielona Góra – Gdynia zestawiony z wypożyczonych wagonów kolei słowackich. Stacja Zielona Góra.

Pociągi InterCity.

Pociągi InterCity oznaczane skrótem IC to ekonomiczna kategoria pociągów spółki PKP InterCity, która jest sukcesywnie rozwijana o nowe połączenia. Pociągi tej kategorii charakteryzują się wyłącznie nowym i zmodernizowanym taborem, tak więc podróż pociągiem IC z pewnością należeć będzie do przyjemnych, o ile nie trafimy np na miejsce przy ścianie opisane jako przy oknie. Cennik biletów oraz oferty specjalne są wspólne z pociągami TLK. Pociągi InterCity dzielimy jakby na dwie grupy, pierwsza to pociągi zestawiane z wagonów, a druga to pociągi zestawiane z elektrycznych jednostek trakcyjnych. Wybierając podróż wagonowymi pociągami InterCity możemy wybrać miejsce w przedziale, albo w wagonie lub części wagonu bez przedziałów. Trzeba jednak pamiętać, aby unikać wyboru miejsc w wagonach bezprzedziałowch lub w bezprzedziałowych częsciach podczas planowania podróży nocnej. Tak samo należy unikać wyboru nocnych połączeń zestawionych z jednostek elektrycznych. Jest to spowodowane tym, że w porze nocnej nie mamy możliwości regulacji oświetlenia, przez co przez całą podróż będziemy narażeni na mocne światło, co spowoduje, że dojedziemy na miejsce praktycznie wycieńczeni z bólem oczu i głowy. Podróż nocną najlepiej odbyć w wagonach z przedziałami, w których mamy możliwość indywidualnego dostosowania oświetlenia np oświetlenia nocnego. Oczywiście najwygodniejszą formą podróży w nocy jest podróż w wagonach z miejscami do leżenia albo w wagonach sypialnych, ale tych wagonów jest bardzo mało i trudno, by dla wszystkich chętnych wystarczyło w nich miejsc, poza tym, podróż w tych wagonach jak na warunki polskie jest bardzo droga. Pociągi InterCity prowadzą w składach wagony barowe, które obsługuje oddzielna spółka Wars. Co istotne w pociągach InterCity znajdziemy takie udogodnienia jak gniazdka elektryczne, a w niektórych wagonach ładowarki indukcyjne. Planując podróż i dokonując zakupu biletu na pociąg InterCity mamy możliwość graficznego wyboru miejsca w każdym pociągu, który zestawiony jest z elektrycznych jednostek trakcyjnych oraz w części pociągów wagonowych. Docelowo przewoźnik planuje wprowadzenie wyboru miejsca ze schematu we wszystkich swoich pociągach.

Wjazd pociągi InterCity na stację Bydgoszcz Wschód. Jednostka elektryczna Dart.
Pociąg InterCity do Warszawy na stacji Kowalewo Pomorskie.
Pociąg InterCity odjeżdża ze stacji Gdańsk Główny. Jednostka elektryczna Flirt.
Wjazd pociągu InterCity na stację Bydgoszcz Wschód. Pociąg zestawiony z wagonów.
Odjazd pociągi InterCity zestawionego z wagonów. Stacja Gdańsk Główny.

Pociągi EkspressInterCity.

Pociągi ekspresowe oznaczone w rozkładach jazdy skrótem EIC to kategoria pociągów komercyjnych, bez finansowania z budżetu państwa, dlatego bilety na te pociągi są bardzo drogie, nie mniej na te pociągi przysługują również ulgi ustawowe oraz handlowe. Pociągi tej kategorii są uruchamiane na własne ryzyko finansowe przewoźnika i kursują na trasach oraz w godzinach najbardziej lukratywnych z punktu widzenia potoku pasażerów. Spotkamy je w relacjach Szczecin – Warszawa, Kołobrzeg / Trójmiasto – Warszawa, Wrocław – Warszawa, a w sezonowo także w relacjach do Helu czy Zakopanego. Również pociągi międzynarodowe Berlin – Warszawa objęte są kategorią EIC. Pociągi EIC zestawione są z wyłącznie z nowych lub zmodernizowanych wagonów o wysokim standardzie, w każdym pociągu prowadzony jest wagon restauracyjny. W pociągach EIC mamy możliwość wyboru miejsca w przedziałach czteromiejscowych w tym w strefie ciszy. Wybór miejsca w przedziale czteromiejscowym

Pociągi EkspressInterCityPremium.

Pociągi kategorii EkspressInterCityPremium oznaczane skrótem EIP to najwyższa kategoria pociągów w Polsce. Pociągi te obsługiwane są włoskimi składami Pendolino, co po polsku oznacza wahadełko. Ich nazwa nawiązuje do możliwości kontrolowanego wychylania się pudła pociągu (za pomocą specjalnego mechanizmu w podwoziu) podczas pokonywania łuków z dużą prędkością. Działanie tego mechanizmu pozwala redukować boczne przyśpieszenie działające na pojazd i pasażerów, mówiąc wprost jadąc pociągiem po łuku z dużą prędkością nie czujemy działania siły odśrodkowej, która dociska nasze ciało do boku fotela. Niestety polskie składy Pendolino tego mechanizmu nie posiadają, co nazwać można jednym z wielu absurdów dotykających polską kolej. Nie mniej składy Pendolino charakteryzują się wysokim komfortem podróży, a także są jedynymi pociągami w Polsce kursującymi z prędkością 200km/h. Najszybszy pociąg Pendolino trasę z Gdańska do Krakowa pokonuje w 5 godzin i 4 minuty, podczas gdy klasyczny skład wagonowy tę samą trasę pokonuje o ponad dwie godziny dłużej. Wybierając się w podróż pociągiem Pendolino należy pamiętać, że bilety na te pociągi należą do najdroższych, ale kupując bilet z wyprzedzeniem możemy znaleźć bilety w promocyjnych cenach. Pociągi kategorii EIP tak samo jak pociągi kategorii EIC uruchamiane są bez dofinansowania z budżetu państwa, dlatego ich kursowanie musi być pokryte ze sprzedanych biletów, to też jedna z przyczyn dlaczego są tak drogie, drugą przyczyną jest brak konkurencji na torach, co powoduję utrzymywanie przez monopolistę jakim jest PKP InterCity wysokich cen tych biletów. Pociągi kategorii EIP kursują tylko na kilku trasach w Polsce, łącząc najważniejsze ośrodki miejskie z Warszawą.

Pociąg Pendolino na stacji Gdańsk Główny.
Pociąg Pendolino wjeżdżający w perony stacji Gdańsk Główny.
Odjazd Pendolino ze stacji Gdańsk Główny.

Wyszukiwarki połączeń

Na wstępie należy podkreślić, iż kasjer biletowy, internetowy system sprzedażowy albo automat biletowy powinien zaproponować najtańszą ofertę. Nie zawsze tak jest. Kasjerzy nie znają ofert wszystkich przewoźników w Polsce, dlatego jeżeli udajemy się w inny rejon Polski warto od razu podpowiedzieć kasjerowi o jaki bilet i jaką regionalną ofertę prosimy. Automaty biletowe bardzo często nie mają wgranych ofert wszystkich przewoźników w kraju, a przez Internet możliwość zakupu biletu jest mocno ograniczona, szczególnie podróże z przesiadkami. To powoduje oczywiście dysfunkcyjność całego systemu kolejowego jako takiego, ale taką cenę płacimy niestety za podział sektora kolejowego na szereg mniejszych podmiotów.

Dla wyszukania połączenia kolejowego i zakupu biletu dostępnych jest kilka wyszukiwarek różnych dostawców, które przedstawiamy poniżej.

Najpopularniejszą wyszukiwarką jest oferowany przez PKP Informatyka: system rozkład, informacje transportu kolejowego, www.sitkol.pl W tej wyszukiwarce znajdziecie połączenia nie tylko krajowe, ale również połączenia do innych krajów i wewnątrz nich. Wyszukiwarka pozwala na wpisanie dwóch stacji pośrednich, jeżeli nie chcemy jechać najkrótszą możliwą trasą. Często się to przydaje, ponieważ możemy nie znaleźć połączenia bezpośredniego do interesującego nas miasta, albo gdy chcemy pojechać przez regiony atrakcyjne krajobrazowo. Ta wyszukiwarka pozwala również na przekierowanie do zakupu biletu. Wyszukując połączenie w tej wyszukiwarce mamy możliwość ograniczenia wyboru połączeń do konkretnych przewoźników oraz konkretnych kategorii pociągów.

Kolejną wyszukiwarką jest dostarczany przez zarządcę infrastruktury kolejowej czyli PKP PLK, Portal pasażera. www.portalpasazera.pl W tej wyszukiwarce jest możliwość wpisania pięciu stacji pośrednich, co jest szczególnie przydatne w planowaniu podróży turystycznych. Możliwość podania takiej liczby stacji pośrednich pozwala na opracowanie podróży praktycznie dookoła Polski. Wyszukiwarka również przekieruje do systemu zakupu biletów, ale tu można spotkać przekierowanie do systemu PKP InterCity albo Bilkom – zależy jakie pociągi będą objęte zakupem biletów. Portal pasażera pozwala także na graficzne przedstawienie połączenia na kolejowej mapie Polski.

Bilkom to kolejna ciekawa wyszukiwarka połączeń oferująca możliwość zakupu biletów. Na stronie www.bilkom.pl jest możliwość podania dwóch stacji pośrednich, co jest wystarczające w planowaniu podróży regionalnych, albo podróży po kraju, gdy chcemy jak najszybciej dojechać do celu swojej podróży. Wyszukiwarka Bilkom również w bardzo przejrzystej formie prezentuje graficznie poszczególne etapy podróży oraz przedstawia połączenie na mapie. Bilet kolejowy można zakupić bezpośrednio z tej strony, nie zostaniemy przekierowani na stronę przewoźnika, co niewątpliwie jest wygodne podczas planowania podróży.

Koleo to jedna z najbardziej popularnych w ostatnim czasie wyszukiwarek połączeń kolejowych pozwalająca na zakup biletu. W Koleo poza wyszukiwaniem połaczeń możemy również wygodnie kupić bilet nie tylko na połączenia przewoźników krajowych, ale również na Leo Express czy Ceske Drahy. Koleo znajdziemy pod adresem www.koleo.pl Twórcy Koleo zadbali o szereg udogodnień w wyszukiwaniu połączeń i zakupie biletów, można wyszukać połączenia na dowolną trasę w Polsce i zakupić bilet łączony, albo poszukać połączenie konkretnego przewoźnika i zakupić bilet na dany odcinek. Przedstawione jest to w osobnych dla każdego przewoźnika zakładkach.

ULGI USTAWOWE

Zacznijmy od biletów ulgowych, to pierwsze pytanie, które sobie zadajemy. Komu przysługują ulgi i co to właściwe są za ulgi.

Na podróż koleją przysługują dwa rodzaje ulg: ustawowe i handlowe.

 Ulgi ustawowe zostały przyznane określonym grupom podróżnym na podstawie ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (tekst jednolity Dz.U. z 2018 r. poz. 295). Dodatkowe uprawnienia do przejazdów ulgowych przysługują także m.in. kombatantom,  inwalidom wojennym, nauczycielom oraz słuchaczom kolegiów nauczycielskich na mocy innych ustaw. Natomiast ulgi handlowe są to komercyjne działania promocyjne stosowane indywidualnie przez przewoźników kolejowych.

Ulgi ustawowe dzielą się na poszczególną wysokość ulg dla określonych grup uprawnionych.

Uprawnienia do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego przysługują w klasie 2 wyłącznie w określonych kategoriach pociągów i na podstawie określonych rodzajów biletów. Podczas kontroli biletów podróżni zobowiązani są do okazania dokumentów poświadczających uprawnienia do ulgowych przejazdów, co często jest kuriozalne. Przykładowo dziecko pomimo ustawowego obowiązku szkolnego, musi udowodnić legitymacją szkolną, że jest uczniem, a rodzić niemowlęcia musi posiadać metrykę urodzenia by obsługa pociągu stwierdziła, że niemowlak faktycznie jest niemowlakiem. Część ulg dotyczy wyłącznie biletów jednorazowych.

  • Do ulgi 100% uprawnione są następujące osoby (na podstawie biletów jednorazowych):
    1. dzieci w wieku do 4 lat;
    2. funkcjonariusze Straży Granicznej, Policji, służb celnych, żołnierze Żandarmerii Wojskowej w czasie wykonywania czynności służbowych.
  • Do ulgi 95% uprawniony jest przewodnik lub opiekun towarzyszący w podróży osobie niewidomej albo osobie niezdolnej do samodzielnej egzystencji (na podstawie biletów jednorazowych).
  • Do ulgi 93 %, podczas przejazdów wyłącznie w pociągach osobowych, uprawnione są osoby niewidome uznane za niezdolne do samodzielnej egzystencji (na podstawie biletów jednorazowych lub miesięcznych imiennych). W pociągach innej kategorii ulga opisana jest poniżej.
  • Do ulgi 78% uprawnione są następujące osoby:
    1. dzieci i młodzież dotknięte inwalidztwem lub niepełnosprawne do ukończenia 24 roku życia oraz studenci dotknięci inwalidztwem lub niepełnosprawni do ukończenia 26 roku życia (na podstawie biletów jednorazowych lub miesięcznych imiennych);  
    2. jedno z rodziców lub opiekun dzieci i młodzieży dotkniętych inwalidztwem lub niepełnosprawnych (na podstawie biletów jednorazowych) Uprawnienie to obejmuje wyłącznie przejazd z miejsca zamieszkania lub miejsca pobytu do przedszkola, szkoły, szkoły wyższej, placówki opiekuńczo-wychowawczej, placówki oświatowo-wychowawczej, specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, specjalnego ośrodka wychowawczego, ośrodka umożliwiającego dzieciom i młodzieży spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, ośrodka rehabilitacyjno-wychowawczego, domu pomocy społecznej, ośrodka wsparcia, zakładu opieki zdrowotnej, poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, a także na turnus rehabilitacyjny i z powrotem.  
  • Do ulgi 78% uprawnione są również następujące osoby (na podstawie biletów jednorazowych):
    1. żołnierze odbywający niezawodową służbę wojskową, z wyjątkiem służby okresowej i nadterminowej, oraz osoby spełniające obowiązek tej służby w formach równorzędnych;
    2. cywilne niewidome ofiary działań wojennych uznane za osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji (tylko w pociągach osobowych i pospiesznych).
  • Do ulgi 51%:
    1. w pociągach osobowych, pospiesznych i ekspresowych uprawnione są następujące osoby (na podstawie biletów jednorazowych):
    2. studenci do ukończenia 26 roku życia (absolwentom studiów pierwszego stopnia prawo to przysługuje do dnia 31 października roku, w którym ukończyli te studia),
    3. studenci studiujący za granicą,
    4. słuchacze kolegiów nauczycielskich i nauczycielskich kolegiów języków obcych oraz kolegiów pracowników służb społecznych,
    5. doktoranci do ukończenia 35 roku życia;
  1. w pociągach osobowych i pospiesznych uprawnione są następujące osoby (na podstawie imiennych biletów miesięcznych):
    • studenci do ukończenia 26 roku życia (absolwentom studiów pierwszego stopnia prawo to przysługuje do dnia 31 października roku, w którym ukończyli te studia),
    • studenci studiujący za granicą,
    • słuchacze kolegiów nauczycielskich i nauczycielskich kolegiów języków obcych oraz kolegiów pracowników służb społecznych,
    • doktoranci do ukończenia 35 roku życia;
  2. w pociągach innych niż osobowe uprawnione są osoby niewidome uznane za niezdolne do samodzielnej egzystencji. 
  • Do ulgi 49 %:
  1. w pociągach osobowych i pospiesznych uprawnieni są rodzice lub małżonkowie rodziców posiadający Kartę Dużej Rodziny (na podstawie biletów miesięcznych imiennych);
  2. w pociągach osobowych uprawnione są: 
  • osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji z wyjątkiem osób niewidomych (na podstawie biletów jednorazowych);
  • dzieci i młodzież w okresie od rozpoczęcia odbywania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego do ukończenia szkoły podstawowej lub ponadpodstawowej (publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej) nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia (na podstawie imiennych biletów miesięcznych).
  • Do ulgi 37%:
  1. w pociągach innych niż osobowe uprawnione są osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji z wyjątkiem osób niewidomych (na podstawie biletów jednorazowych);
  2.  uprawnione są osoby niewidome, jeśli nie są uznane za osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji (na podstawie biletów jednorazowych lub miesięcznych imiennych);  
  3. w pociągach osobowych, pospiesznych i ekspresowych uprawnione są następujące osoby (na podstawie biletów jednorazowych):
    • dzieci w wieku powyżej 4 lat do rozpoczęcia odbywania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego; 
    • dzieci i młodzież w okresie od rozpoczęcia odbywania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego do ukończenia szkoły podstawowej lub ponadpodstawowej (publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej) nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia; 
    • posiadacze ważnej Karty Polaka;
    • rodzice lub małżonkowie rodziców posiadający Kartę Dużej Rodziny;
    • dzieci i młodzież (nie dłużej niż do ukończenia 18. roku życia) w okresie pobierania nauki języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej lub innych przedmiotów nauczanych w języku polskim w szkołach prowadzonych przez organizacje społeczne za granicą, szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, sekcjach polskich funkcjonujących w szkołach działających w systemach oświaty innych państw, szkołach europejskich.
  4. Do dwóch przejazdów w ciągu roku z ulgą 37% podczas podróży środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych, pospiesznych i ekspresowych uprawnieni są emeryci i renciści oraz ich współmałżonkowie, na których pobierane są zasiłki rodzinne.
  5. Do ulgi 33% przy przejazdach pociągami osobowymi (na podstawie biletów jednorazowych oraz miesięcznych imiennych) uprawnieni są nauczyciele przedszkoli publicznych lub niepublicznych, nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych (publicznych lub niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych), nauczyciele akademiccy oraz nauczyciele uczący języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej lub innych przedmiotów nauczanych w języku polskim w szkołach prowadzonych przez organizacje społeczne za granicą, szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, sekcjach polskich funkcjonujących w szkołach działających w systemach oświaty państw oraz szkołach europejskich. Również honorowi dawcy krwi na przejazdy jednorazowe.

PODRÓŻOWANIE NA TERENIE WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO

Pociągi regionalne.

Podstawowym cennikiem biletów na pociągi osobowe na terenie województwa kujawsko-pomorskiego jest „Taryfa województwa kujawsko-pomorskiego”, której ceny ustalone są przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu.

Bilety według „Taryfy województwa kujawsko-pomorskiego” można kupić na podróże ograniczone stacjami: Mogilno, Wyrzysk-Osiek, Chojnice, Czersk, Twarda Góra, Jabłonowo Pomorskie, Sierpc, Kutno.

Bilet można kupić w dowolnej relacji, niekoniecznie najkrótszą drogą, ponieważ cena maksymalna ustalona została na kwotę 22,90zł za odległość powyżej 100km. Jest to cena biletu normalnego, i od tej ceny przysługują wszystkie ulgi ustawowe opisane już w części „Ulgi ustawowe”. Należy jednak pamiętać, że maksymalna odległość w tej taryfie wynosi 300km.

Przykładowe trasy dla ceny maksymalnej:

Nakło nad Notecią – Kowalewo Pomorskie, przez Bydgoszcz, Solec Kujawski oraz Toruń odległość 104 km cena biletu normalnego 22,90zł.

Brodnica – Czersk najkrótszą drogą przez Grudziądz (131km), bilet na przejazd kosztuje 22,90zł.

Trzeci przykład przejazdu według poniższej mapki to przejazd w formie turystycznej: Brodnica – Grudziądz przez Toruń, Bydgoszcz, Serock, Szlachtę, Tleń, Laskowice Pomorskie. Odległość 271km, cena biletu normalnego również wyniesie 22,90zł.

Obecna taryfa regio to dawna taryfa osobowa, która po zmianie nazwy pociągów z osobowych na pociągi regio miała również zmienioną nazwę. Natomiast nazwy kategorii pociągów „osobowy” używają nadal wszyscy regionalni przewoźnicy, poza przewoźnikiem Polregio.

Ale są wyjątki od stosowania taryfy regio na przejazdy wyłącznie pociągami osobowymi, warunkiem jest, aby były to pociągi dwóch przewoźników. Przykładowo kupując bilet z Bydgoszczy Wschód do stacji Toruń Miasto z przesiadką na stacji Toruń Główny, gdzie jeden odcinek podróżujemy pociągiem regio a drugi osobowym, to taniej będzie kupić bilet z oferty Wspólny Bilet, niż bilet z taryfy kujawsko-pomorskiej. Warunek to czas przesiadki minimum dziesięć minut, w przeciw razie nie kupimy Wspólnego Biletu, a jedynie zwykły bilet z taryfy kuj-pom.

WSPÓLNY BILET SAMORZĄDOWY

Wspólny Bilet Samorządowy to bilet ważny przez 24 godziny od czasu wskazanego podczas zakupu w dowolnym dniu wyjazdu. Bilet ten kosztuje 49,00zł i ważny jest w pociągach przewoźników Arriva, Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, Warszawska Kolej Dojazdowa, Koleje Wielkopolskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Koleje Dolnośląskie, Koleje Małopolskie. Bilet nie jest honorowany przez Polregio co może powodować trudności w korzystaniu z niego, dlatego podróż na tym bilecie należy dobrze zaplanować. Dla wytrwałych można np na tym bilecie dojechać z Tucholi do Warszawy, jednak będzie to podróż wielogodzinna bocznymi liniami lokalnymi.

Bilet ten można kupić maksymalnie na siedem dni przed podróżą, jest on dostępny do kupienia np przez stronę Kolei Mazowieckich. Bilet jest biletem imiennym, do którego należy podać imię i nazwisko oraz serię i numer dowodu potwierdzającego tożsamość jego posiadacza. Poniżej przykładowy bilet „WSPÓLNY BILET SAMORZĄDOWY”

BILET TURYSTYCZNY oraz MINI BILET TURYSTYCZNY

  • Bilety uprawniają do wielokrotnych przejazdów od godziny 18:00 w dniu roboczym poprzedzającym bezpośrednio następujące po sobie dni wolne od pracy do godziny 6:00 pierwszego dnia roboczego następującego po tych dniach.
  • Niewątpliwym plusem jest możliwość korzystania z oferty w tzw. „długie weekendy”, wtedy ważność biletu może zostać rozszerzona również na dzień roboczy sąsiadujący bezpośrednio z weekendem (POLREGIO powiadamia o wydłużeniu terminu ważności biletów turystycznych i mini biletów turystycznych).
  • Na bilecie należy wpisać imię i nazwisko oraz posiadać dokument stwierdzający tożsamość. Dane Podróżnego potwierdzać można również przy użyciu aplikacji mobilnej mObywatel. 

Bilet turystyczny w cenie 56,70 zł brutto – oprócz pociągów specjalnych – jest honorowany w pociągach REGIO oraz pociągach osobowych: Arrivy RP, Kolei Wielkopolskich oraz Kolei Małopolskich(z wyjątkiem odcinka Kraków Olszanica – Kraków Lotnisko – Kraków Olszanica) , jak również Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (z wyjątkiem pociągów kategorii ŁKA Sprinter).
Mini bilet turystyczny w cenie 46,40 zł brutto honorowany jest tylko w pociągach REGIO.

Bilety Turystyczne oraz Mini bilety turystyczne nie są honorowane w pociągach InterRegio i SuperRegio.