Powitanie lata Autosanem H9

W sobotę 8 lipca 2023 zrealizowaliśmy projekt edukacyjny „Powitanie lata Autosanem H9” 

Projekt podzielony był na kilka etapów, a uczestnicy byli wspierani prezentacją historyczną odwiedzanych miejsc. Przejazd odbywał się autobusem Autosan H9, który jest pojazdem polskiej produkcji autobusów produkowanych w latach 1973 – 2002 w fabryce Autosan w Sanoku. 

Pierwszy etap obejmował historię kolei wąskotorowej Bydgoszcz – Koronowo. Rozpoczęliśmy przedstawieniem rysu historycznego oraz przejazd śladem kolejki z Bydgoszczy do Koronowa zatrzymując się w ciekawych historycznie miejscach takich jak miejsce przystanku Czyżkówko Las, stacja węzłowa Morzewiec, Gościeradz. W Koronowie odwiedziliśmy miejsce dawnej stacji Koronowo Wąskotorowe, gdzie dzięki archiwalnym fotografiom mogliśmy wyobrazić sobie jak dawniej wyglądało to miejsce i przekonać się jak wiele zmian zaszło po likwidacji kolejki. Ostatnim miejscem związanym z kolejką wąskotorową był most nad rzeką Brdą. 

Drugi etap to zwiedzanie terenu dworca kolejowego w Koronowie, który stanowi zakończenie linii kolejowej nr 241 z Tucholi. Omówiliśmy rys historyczny, przyczyny zaniechania budowy linii do Bydgoszczy po 1909 roku oraz działania prowadzone od ostatniej dekady w kierunku budowy połączenia przez Stronno do Bydgoszczy. 

Z Koronowa udaliśmy się przez Glinki i Cierplewo do Wielonka, po drodze poznając historię powstania Zalewu Koronowskiego. Przeprawa promowa była nie lada atrakcją, a historycznie w tym miejscu znajdował się most przez rzekę Brdę. Po przeprawieniu się promem na drugi brzeg, uczestnicy udali się w miejsce pamięci upadku niemieckiego samolotu transportowego Heinkel, który w 1942 roku lecąc prawdopodobnie z Suwałk w kierunku zachodnim, w czasie burzy został uderzony piorunem nad Czerskiem i runą roztrzaskując się w okolicy Sokola Kuźnicy. Wracając z miejsca pamięci ponownie przeprawiliśmy się promem, aby dzięki uprzejmości Nadleśnictwa Zamrzenica przejechać drogami leśnymi prezentując uczestnikom piękno przyrody i groble powstałe po spiętrzeniu wód Brdy. Przedstawiliśmy również informację o roli Lasów Państwowych w utrzymaniu i prowadzeniu gospodarki leśnej w Borach Tucholskich. 

Kolejnym etapem była wizyta w Gostycynie w Ochotniczej Straży Pożarnej, gdzie na uczestników czekały zabytkowe wozy strażackie, a druhowie ze szczegółami opowiadali ich historię. 

Z Gostycyna udaliśmy się na kolejny etap wyjazdu do Pruszcza-Bagienicy, gdzie uczestnicy zapoznali się z historią wydarzeń z 1 września 1939 roku, a konkretnie z przemarszem wojsk Generała Heinza Guderiana, które zgromadziły się we wsi Pruszcz-Bagienica i skierowały na zachód pokonując polskie oddziały wojskowe, most na rzece Brdzie, a także na krótko zdobywając most kolejowy linii 240.  Również omówiliśmy sobie krótką historię samej stacji, wpisu do Rejestru Zabytków Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz tego jakie niezwykłe obiekty architektury kolejowej znajdują się na tej stacji.

Ostatnim etapem, aby poznać ogrom zalanych terenów oraz wsi, uczestnicy spłynęli wodami Zalewu Koronowskiego śladem rzeki Brdy od mostu kolejowego linii nr 240 do Pieczysk.  

W Pieczyskach dla uczestników zorganizowano ognisko, po którym udaliśmy się ponownie Autosanem H9 do Bydgoszczy. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *