Wyjazd dzieci z Gminy Koronowo do Gdyni

21 sierpnia udało nam się zorganizować przejazd koleją do Gdyni dla dzieci z Gminy Koronowo. Sam przejazd pociągiem był nie tylko atrakcją, czy nowym doświadczeniem, ale również zdobyciem nowej wiedzy. Przejazd do Gdyni zaplanowaliśmy przez malownicze tereny Borów Tucholskich – przez Wierzchucin, Lipowę Tucholską do stacji Czersk. Z Czerska linią dawnej Pruskiej Kolei Wschodniej przez Starogard Gdański pojechaliśmy legendarnym pociągiem „TUR” bezpośrednio do Gdyni. Co ciekawe pociąg ten jako jedyny pomija stację Tczew i przejeżdża przez Zajączkowo Tczewskie, a sama historia kursowania tego pociągu sięga kilkudziesięciu lat. Wagonowy skład uruchamiany jest sezonowo na trasie Chojnice – Hel i zestawiony jest z bardzo wygodnych wagonów piętrowych oraz wagonu parterowego przystosowanego do przewozu większej liczby rowerów. Poza sezonem pociąg ten kursuje w relacji Chojnice – Gdynia Główna i jest obsługiwany spalinowymi autobusami szynowymi. Do Gdyni dojechaliśmy punktualnie. W samym mieście udało nam się zwiedzić Skwer Kościuszki oraz przedstawić dzieciom jego krótką historię. Następnie odwiedziliśmy Akwarium Gdyńskie, które jest ogrodem zoologicznym prezentującym faunę i florę środowiska wodnego i wodno-lądowego – była to prawdziwa atrakcja dla dzieci.

Gdynia jest jednym z trzech miast w Polsce, w którym kursują trolejbusy, dlatego też zaplanowaliśmy przejazd takim pojazdem. Mieliśmy szczęście, ponieważ po Gdyni kursował zabytkowy trolejbus na linii turystycznej nr 326. Odbyliśmy przejazd jednym z takich zabytkowych trolejbusów, a konkretnie pojazdem Skoda 9Tr z 1975 roku. Przejażdżkę odbyliśmy z centrum miasta do pętli Orłowo „Klif”. Sam przejazd dla dzieci był nie tylko atrakcją turystyczną, ale również, jak w przypadku przejazdu pociągiem, było to nowe doświadczenie. Dzieci zdobyły wiedzę o tym jak funkcjonują trolejbusy oraz o ich zaletach środowiskowych i występowaniu w Polsce.
Ostatnim etapem było przejście przy Klifie Orłowo – wysokim na 40 metrów urwisku nad brzegiem Bałtyku. Udało nam się również trochę pobrodzić w morzu. 🙂

W drodze powrotnej z Gdyni do Bydgoszczy przejazd odbył się nowoczesnym składem PKP InterCity, w którym opowiedzieliśmy dzieciom o zaletach podróży koleją oraz kończąc wycieczkę – o kolei w ogóle jako środku transportu. Nasz wagon był dwunasty w składzie, co naocznie pozwoliło dzieciom uświadomić jak dużo osób może przewieźć taki skład. Dodatkowo tego dnia pociąg IC „Lednica”, którym jechaliśmy, był bisowany drugim pociągiem i w odstępie 15 minut od siebie z Gdyni w kierunku Bydgoszczy jechały dwa piętnastowagonowe pociągi oraz po 20 minutach dziesięciowagonowy planowy skład IC „Pomorzanin”, a każdy z nich wypełniony do ostatniego miejsca. Wiele osób w każdym z pociągów również podróżowało na stojąco. W pociągu IC „Lednica” i „Lednica-bis” liczba miejsc siedzących wynosiła po 1080, oraz 720 miejsc w IC „Pomorzanin”. Pozwoliło to uświadomić dzieciom, że łącznie w ciągu godziny tylko w trzech pociągach jadących jeden po drugim mogło podróżować ponad trzy tysiące osób, co odpowiada liczbie prawie 30% mieszkańców miasta Koronowo. Tylko dzięki tym trzem pociągom na drogach nie było 660 samochodów (przyjmując optymistycznie po pięć osób w każdym samochodzie) albo 95 średniej wielkości autobusów. To potwierdza zalety transportu kolejowego – dzięki podróży koleją emitujemy trzy razy mniej szkodliwych gazów cieplarnianych, niż gdybyśmy chcieli wybrać transport drogowy.

Niestety mankamentem podróży było około 50 minutowe opóźnienie z jakim dojechaliśmy do Bydgoszczy, które zostało spowodowane lokowaniem do pociągów tak dużej ilości pasażerów. Nie mniej podróż upłynęła szybko i w komfortowych warunkach, a przede wszystkim ekologicznie! 😀

Poniżej zamieszczamy zdjęcia oraz nagrania z naszego wyjazdu.

Wjazd pociągu „TUR” w Czersku.
W Akwarium Gdyńskim.
Trolejbus Skoda 9Tr z 1975r.
Trolejbus Skoda 9TR z 1975r.
Przejazd trolejbusem Skoda 9Tr z 1975r.
Wjzad pociągi IC „Lednica” na stację Bydgoszcz Główna.